GodaGotland medlemsmöte 29 januari

GodaGotlandmöte på Campus Gotland 29 januari 2018

Matupplevelser i besöksnäringen nu och i framtiden. Ett 25-tal matföretagare samlades kvällen den 29 januari i Campus Gotlands restaurang för att lyssna till Frida Domnauer från Restaurang Lindgården som presenterade Gotland Gastronomy Week www.gotlandgastronomy.se som kommer att vara en uppföljare till Primörpremiären och Sparrisfestivalen mm som gjorts tidigare år.  I samarbete med Wisby Centrum, HANSA projektet och matföretagare/landsbygdsföretagare/restauranger lanseras nu Gotland Gastronomy Week som ligger i anslutning till Valborgshelgen 26-29 april 2018. (Den 29 april invigs även Kryssningskajen med musik, pompa och ståt och öppen kaj för Gotlänningar under eftermiddagen. )Restauranger och företag med matupplevelser i Visby och övriga Gotland kan bygga innehållet i veckan, där deltagaravgiften uteslutande går till marknadsföring lokalt, på båtar, flyg och i Mälardalen, och på resemässor i Riga, Tallinn och Berlin under våren. En hemsida öppnar första mars då programmets första version presenteras och man kan anmäla sin aktivitet via denna. Inger Harlevi berättade om HANSA projektet som är med och stöttar Gastronomy Week att den tyska marknaden är väldigt viktig för Gotland, likaså tryffeln som har en egen festival i november, som får ett helt uppslag i ”Die Welt” i Tyskland.  Hansa projektet går in på sitt sista år och har partners i Hansastäder i Lettland och Estland. Det finns synergieffekter att bygga på framöver med Gotland Art Week där det också behövs matupplevelser runtom på ön med liknande upplägg som Gotland Gastronomy Week,  som äger rum 19-26 augusti, projektledare där är Tobbe Stuhre. http://www.gotlandartweek.se/

Vidare behövs det valbara ”matrutter” eller ”culinary routes” på Gotland med elektroniska, helst printbara kartor. En tanke är att kunna koppla ihop dessa med den befintliga appen ”öppet Gotland” eller liknande.

Monica Frisk från Gotlands Förenade besöksnäring https://gotlandsbesoksnaring.se/  och Kryssningsnätverket  https://gotlandsbesoksnaring.se/gotland-cruise-network berättade om hur kryssningsturismen fungerar och om hur mat och måltidsupplevelser är en del av Gotlands nya besöksnäringsstrategi. GodaGotland som är en sammanslutning av matföretagare på ön har stora möjligheter att tillsammans med andra aktörer skapa kulinariska rutter alternativt ingå som delar i mat-och upplevelsepaket framöver både till Gotlands basturism och till kryssningsturister. Den internationella turismen idag uppgår endast till 11%, så där finns mycket att göra, det gäller att veta hur paketering och försäljning fungerar. Man måste räkna med att det tar upp till 3 år att sälja in en produkt. Ordförande Anders Engström påpekade att det gjordes ett 20-tal temaresor till den Gotländska landsbygden under Landsbygdsriksdagen 2016 och det borde gå att med utgångspunkt i dessa plocka ihop intressanta paket ihop med operatörerna. Den största operatören på Gotland idag mot rederierna är Gotland Excursion som samverkar med Ekman shipping. Det är mycket viktigt att företagen presenterar sina verksamheter/upplevelser till Gotland Excursion som ständigt letar efter nya objekt att paketera. http://www.gotlandexcursion.se/ . De har underleverantörer såsom Central Baltic Incoming/Hansa Event med flera. https://hansaincoming.com/ Dessa kan ni som företagare träffa på Gröna framtidsdagen som äger rum den 22 februari på Gotland Grönt Centrum med många seminarier att välja bland. Där finns två seminarier om Besöksnäringen: Så fungerar kryssningsturismen där Monica Frisk berättar omigen om hur det fungerar och en Speed dating med flera av våra operatörer Gotland Excursion, Central Baltic Incoming/Hansa Event och Guideföreningen presenterar möjligheterna för landsbygdsföretag att bidra med aktiviteter, vara guide eller besöksvärd och tjäna extra pengar på det. Anmälan om deltagande vill de ha senast 11 februari via denna länk där du även bockar för dina seminarier! https://www.lrf.se/mitt-lrf/regioner/gotland/aktuellt-arbete/gron-framtidsdag/

Innan mötet avslutades påpekade Håkan Ahlsten Grå Gåsen i Burgsvik vikten av att föreningar på Gotland gör rätt saker samt att det för mat och upplevelseföretagare är viktigt att vara medlemmar i Gotlands Förenade besöksnäring om det ska kunna bli mer ”verkstad” framöver.

Nästa möte i GodaGotland äger rum på Heart of Sweden i Hemse tisdagen den 6 mars med start kl 18.00. Årsmöte i GodaGotland är bestämd till onsdag 18 april i Klintehamn.

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s