Toppkockar från Noma i Köpenhamn inspirerade på Gotland

Matt Orlando och Viktor Wågman från Restaurang Noma i Köpenhamn besökte Gotland 14-15 mars för att hjälpa oss med att ta reda på vad vi har för speciellt på Gotland, som vi framöver, både som producenter och restauranger, ska tänka på att utveckla tillsammans, för att bli en ”Matregion” i Matlandet Sverige.
Noma är en restaurang i Köpenhamn som fokuserar på nordisk mat och restaurangens namn  ”Noma” är en sammandragning av nordisk mad”. Det är för närvarande den enda restaurangen i Danmark med två stjärnor i Michelinguiden,  vilket den fick 2007 och har behållit sedan dess. Noma har en leverantör på Gotland, Susanne Grefberg, som levererar rotsaker, olika späda skott och andra intressanta produkter från olika Gotländska underleverantörer.

Riina Noodapera, Hushållningssällskapet, har tillsammans med Susanne Grefberg, Grefsta, och Annamari Thorell, processledare, under lång tid planerat aktiviteten inom projekt Mat- och upplevelser i sydöstra Sverige för att ge producenter och restaurangbranschen på Gotland inspiration till att tänka till kring hur vi arbetar med den regionala maten framöver. Projekt Mat- och upplevelser i sydöstra Sverige är ett kompetensutvecklingsprojekt med finansiering från Jordbruksverket och drivs av LRF i samarbete med Hushållningssällskapen, turistorganisationerna, Coompanion och LivsTek i Småland, Blekinge, Öland och Gotland och riktar sig till småskaliga livsmedelsföretag samt turistföretag som vill utveckla maten som en del av upplevelsen.

Vad som lyftes upp i samband med besöket var att kunskap om varandras produkter är viktigt och om råvaror – var de finns, när de finns. Det starkaste budskapet Matt och Victor bar med sig var fokus. Att fokusera på det man tror på och hela tiden våga följa sin linje. Så fort man kliver utanför blir det lite mindre intressant. Om inte du håller vid din linje, hur skall då kunden uppfatta att den är helt rätt? Samverkan även med turistnäringen och destinationsbolaget är viktigt. Man kan skapa tydliga paketerbjudanden, såsom tryffelsafari med tillagning i köket tillsammans. Det går ju även att göra med morötter eller sparris. Även andra hotell kan erbjuda boende tillsammans med odlaren som erbjuder safarin/plockningen.

Samarbete och kompetensutveckling, kunskap om varandras produkter, utbud, efterfrågan och krav – det är vad som efterfrågas mest i branschen. Det finns så mycket stolthet och vilja att gå vidare i utvecklingen av den gotländska matkulturen. Samarbete med turistnäringen förekommer redan på vissa håll, med matvandringar, matevent och paketerade tryffeljakter till exempel. Turistnäringen önskar samarbeta och hitta paket att lägga i skyltfönstret i sina butiker. Tillsammans kan man skapa ett ännu bättre utbud som kan hjälpa att synliggöra Gotland även under andra säsonger och bidra till att visa ett öppet Gotland.

Lagade mat med Noma gjorde
från vänster Lotta Hasselblad/Smakrike krog, Bosse Nilsson/Donners Brunn, Maria Danielsson/Krakas Krog, Kristina Hjorter Jönsson/Ölands Örtagård, Viktor Wågman/Noma, Rickard Hasselblad/Smakrike, på knä Matt Orlando/Noma, Håkan Lundberg/KEGES, Dan Wikström/Matmuren

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s